Οι Φίλοι του Βυζαντινού Μουσείου Βέροιας, η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας και η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας οργανώνουν στη Βέροια, τριήμερο προβολής ταινιών ιστορικών θεμάτων, στις 28, 30 Νοεμβρίου και 1 Δεκεμβρίου 2017.
Οι ταινίες που θα προβληθούν έχουν διακριθεί στη 10η Διεθνή Συνάντηση Αρχαιολογικής Ταινίας, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα (Ταινιοθήκη της Ελλάδος) στο διάστημα 17-23 Οκτωβρίου 2016, εκτός από μία ταινία που προβλήθηκε στην 9η Διεθνή Συνάντηση. Οι Διεθνείς Συναντήσεις οργανώνονται από τον «ΑΓΩΝ» και τελούν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού.
Το υπόψη τριήμερο, οι ταινίες θα προβάλλονται κάθε πρωί στην αίθουσα εκδηλώσεων του β΄ ορόφου της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης (Έλλης 8, Βέροια) για τους μαθητές των Δημοτικών Σχολείων της Ημαθίας (τάξεις Ε΄ και Στ΄) που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον, χωρίς οποιαδήποτε οικονομική επιβάρυνση για τους μαθητές ή τα σχολεία.
Το αναλυτικό πρόγραμμα προβολής των ταινιών για τα σχολεία έχει ως εξής:
Πρόγραμμα Προβολής Ταινιών
ΤΡΙΤΗ 28 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2017
8:30 – 9:45 – Ο πρώτος υπολογιστής του Κόσμου: Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων (για Στ΄ τάξη)
10:00 – 11:15 – Καστελλόριζο, στην άκρη του Αιγαίου (για Ε΄και Στ΄)
11:30 – 12:45 – 1. Οι εμπειρογνώμονες της αρχαιολογίας (για Ε΄και Στ΄), 2. Ιστορία αναστηλώσεων Ερεχθείου (για Ε΄και Στ΄), 3. Fragile (για Ε΄ και Στ΄ τάξη)
ΠΕΜΠΤΗ 30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2017
8:30 – 9:45 – 1. Η αποκατάσταση των μνημείων της Ακρόπολης. Στιγμιότυπα από τα έργα (2011-2013) (για Στ΄ τάξη), 2. Fragile (για Στ΄ τάξη)
10:00 – 11:30 – Ο πρώτος υπολογιστής του Κόσμου: Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων (για Στ΄ τάξη)
11:45 – 12:45 – Καστελλόριζο, στην άκρη του Αιγαίου (για Ε΄ και Στ΄)
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 1 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2017
8:30 – 9:45 – Ο πρώτος υπολογιστής του Κόσμου: Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων (για Στ΄ τάξη)
10:00 – 11:15 – 1. Η αποκατάσταση των μνημείων της Ακρόπολης. Στιγμιότυπα από τα έργα (2011-2013) (για Στ΄ τάξη), 2. Fragile (για Στ΄ τάξη)
11:30 – 12:30 – Καστελλόριζο, στην άκρη του Αιγαίου (για Ε΄ και Στ΄)
Επίσης, στη διάθεση των εκπαιδευτικών είναι και οι ταινίες «Υποβρύχιο Περσέας», «Φωκίων Δημητριάδης: το μεγάλο ευρυγώνιο μάτι», εφόσον εκδηλωθεί ενδιαφέρον για την προβολή τους στη Δημόσια Βιβλιοθήκη.
Ακόμη, στην οθόνη του α΄ ορόφου της Δημόσιας Βιβλιοθήκης, το ίδιο τριήμερο, θα προβάλλονται οι ταινίες «Ερευνώντας το παρελθόν: Τήνος, το νησί των θεών» και «Ερευνώντας το παρελθόν: Πομπηία, νερό και φωτιά».
Για κρατήσεις θέσεων των σχολικών τάξεων παρακαλούμε επικοινωνήστε με τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας, στο τηλέφωνο 2331024494 (Ασπασία Τασιοπούλου και Σόνια Κελεσίδου) μέχρι την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2017.
Επειδή ο αριθμός των θέσεων είναι περιορισμένος και δεν θα υπερβαίνει τους 60 μαθητές, θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Ακολουθούν αναλυτικές πληροφορίες για τις ταινίες
που θα προβληθούν στην αίθουσα εκδηλώσεων.
που θα προβληθούν στην αίθουσα εκδηλώσεων.
Ο πρώτος υπολογιστής του Κόσμου: Ο μηχανισμός των ΑντικυθήρωνΣκηνοθεσία: Mike Becham, Διεθνής συμπαραγωγή, 2012, Διάρκεια 74΄, Για μαθητές της Στ΄ τάξης.
Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων είναι ο πιο σημαντικός επιστημονικός θησαυρός όλων των εποχών: ένας υπολογιστής 2000 ετών φτιαγμένος από μικρά χάλκινα γρανάζια που βρέθηκε το φθινόπωρο του 1900 σε ένα ναυάγιο στο απομονωμένο νησί των Αντικυθήρων. Εκατό σχεδόν χρόνια μετά την τυχαία ανακάλυψή του, οι δρόμοι της Αθήνας κλείνουν καθώς ένα ακτινογραφικό μηχάνημα 8 τόνων μεταφέρεται στον Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Εκεί, οι επιστήμονες ξεκινούν την αποτύπωση του εσωτερικού του μικρού χάλκινου αντικειμένου σε μια προσπάθεια να αποκαλύψουν τα μυστικά που κρύβει. Τα ευρήματα των επιστημόνων ξεπέρασαν κάθε προσδοκία: βρέθηκαν μπροστά σε έναν υπολογιστή που καταγράφει με ακρίβεια τις πιο σύνθετες κινήσεις των πλανητών.
Καστελλόριζο, στην άκρη του ΑιγαίουΣκηνοθεσία: Ειρήνη Σαρίογλου, Άγγελος Κοβότσος, Ελλάδα, 2015. Διάρκεια 51΄. Για μαθητές Ε΄ και Στ΄.
Στο ντοκιμαντέρ παρουσιάζεται, με αφηγηματική γλαφυρότητα, η ιστορική πορεία του Καστελλόριζου, ενός νησιού που στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα όχι μόνο έσφυζε από ζωή, αλλά αποτελούσε κι ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά και ναυτικά κέντρα της Ανατολικής Μεσογείου.
Το ντοκιμαντέρ βασίζεται στο βιβλίο του Νικολάου Γ. Παππά «Στην άκρη του Αιγαίου, Καστελλόριζο 1890 – 1948», στο ημερολόγιο «Ιστορίες του Καστελλόριζου» της Χριστίνας Ευστρατιάδου, καθώς επίσης σε αρχειακό υλικό του Ελληνικού Ιδρύματος Ιστορικών Μελετών, της ΕΡΤ, αλλά και σε πλούσιο οπτικοακουστικό αρχειακό υλικό, που για πρώτη φορά παρουσιάζεται στο κοινό.
Στο ντοκιμαντέρ παρουσιάζεται, με αφηγηματική γλαφυρότητα, η ιστορική πορεία του Καστελλόριζου, ενός νησιού που στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα όχι μόνο έσφυζε από ζωή, αλλά αποτελούσε κι ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά και ναυτικά κέντρα της Ανατολικής Μεσογείου.
Το ντοκιμαντέρ βασίζεται στο βιβλίο του Νικολάου Γ. Παππά «Στην άκρη του Αιγαίου, Καστελλόριζο 1890 – 1948», στο ημερολόγιο «Ιστορίες του Καστελλόριζου» της Χριστίνας Ευστρατιάδου, καθώς επίσης σε αρχειακό υλικό του Ελληνικού Ιδρύματος Ιστορικών Μελετών, της ΕΡΤ, αλλά και σε πλούσιο οπτικοακουστικό αρχειακό υλικό, που για πρώτη φορά παρουσιάζεται στο κοινό.
Ιστορία αναστηλώσεων ΕρεχθείουΣκηνοθεσία: Δημήτρης Πατρίκιος, Ελλάδα, 2010. Διάρκεια 18΄.Για μαθητές Ε΄ και Στ΄.
Η τρισδιάστατη ταινία αναφέρεται στην οικοδομική ιστορία του Ερεχθείου, του ιερότερου κτίσματος της Ακρόπολης. Ξεκινά από τη μορφή που είχε το μνημείο στην αρχαιότητα και παρουσιάζει τις αλλαγές που υπέστη στο πέρασμα των αιώνων. Από τις επισκευές του μνημείου στη ρωμαϊκή εποχή, τη μετατροπή του σε βυζαντινή εκκλησία, τις καταστροφές που υπέστη στην τουρκοκρατία, τις κλοπές του Έλγιν μέχρι τις αναστηλωτικές επεμβάσεις, μετά την απελευθέρωση τον 19ο και 20ο αιώνα. Στη συνέχεια, εστιάζει στη σύγχρονη εποχή κατά την οποία οι επεμβάσεις πραγματοποιήθηκαν υπό την εποπτεία της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης.
Η αποκατάσταση των μνημείων της Ακρόπολης. Στιγμιότυπα από τα έργα (2011-2013)Σκηνοθεσία: Αρβανιτάκης Κωνσταντίνος, Ελλάδα, 2013. Διάρκεια 35΄. Για μαθητές Ε΄ και Στ΄.
Η ταινία έχει ως θέμα την εξέλιξη των αναστηλωτικών έργων στα μνημεία της Ακρόπολης κατά το διάστημα 2011-2013 μέσα από χαρακτηριστικά στιγμιότυπα. Παρουσιάζονται στον Παρθενώνα οι επεμβάσεις στις γωνίες του θριγκού στη δυτική πλευρά, η διαμόρφωση των ραβδώσεων στη βόρεια κιονοστοιχία, η μεταφορά ενός κιονόκρανου στο Παλιό Μουσείο Ακρόπολης, στα Προπύλαια οι εργασίες στη νότια πτέρυγα, οι εργασίες συντήρησης της επιφάνειας του μαρμάρου, η μελέτη και συγκόλληση των διάσπαρτων πώρινων αρχιτεκτονικών μελών και τέλος, η δραστηριότητα στον τομέα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Εκτός από τις λήψεις που αφορούν στις εξειδικευμένες εργασίες και στην εφαρμογή πρωτότυπων σύγχρονων τεχνικών, οι συνεντεύξεις των υπεύθυνων των έργων (αρχιτέκτονες, αρχαιολόγοι, πολιτικοί μηχανικοί, χημικοί, συντηρητές, σχεδιαστές, μαρμαροτεχνίτες, κ.λ.π.) παρουσιάζουν σφαιρικά τους προβληματισμούς, τη διεπιστημονική προσέγγιση, τις δυσκολίες και τους στόχους του πολυσύνθετου έργου που υλοποιείται από την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης.
Εκτός από τις λήψεις που αφορούν στις εξειδικευμένες εργασίες και στην εφαρμογή πρωτότυπων σύγχρονων τεχνικών, οι συνεντεύξεις των υπεύθυνων των έργων (αρχιτέκτονες, αρχαιολόγοι, πολιτικοί μηχανικοί, χημικοί, συντηρητές, σχεδιαστές, μαρμαροτεχνίτες, κ.λ.π.) παρουσιάζουν σφαιρικά τους προβληματισμούς, τη διεπιστημονική προσέγγιση, τις δυσκολίες και τους στόχους του πολυσύνθετου έργου που υλοποιείται από την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης.
FragileΣκηνοθεσία: Μαρία Λεωνίδα, Ελλάδα, 2014. Διάρκεια 12΄. Για μαθητές Ε΄ και Στ΄.
Η μεταφορά ενός αγάλματος από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Νικόπολης γίνεται αφορμή για να ακούσουμε την ιστορία του. Η σκηνοθέτης περπατά αόρατη ως επισκέπτρια και είναι η μόνη που ακούει το άγαλμα. Συνομιλούν και μονολογούν. Μόνοι, περιστασιακοί μέτοχοι σε αυτήν την συγκυρία οι μεταφορείς. Ευσυνείδητοι και εξαιρετικά προσεκτικοί, κάνουν εν αγνοία τους κάτι τρομακτικό: την «αποκεφαλίζουν» με χειρουργική ακρίβεια, την σαβανώνουν, αφού προσεκτικά την καταμετρήσουν για τη μεταφορά της. Είναι μια ζωντανή-νεκρή. Η ανάμνηση μιας γυναίκας ή μιας στιγμής της ιστορίας;
Η μεταφορά ενός αγάλματος από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Νικόπολης γίνεται αφορμή για να ακούσουμε την ιστορία του. Η σκηνοθέτης περπατά αόρατη ως επισκέπτρια και είναι η μόνη που ακούει το άγαλμα. Συνομιλούν και μονολογούν. Μόνοι, περιστασιακοί μέτοχοι σε αυτήν την συγκυρία οι μεταφορείς. Ευσυνείδητοι και εξαιρετικά προσεκτικοί, κάνουν εν αγνοία τους κάτι τρομακτικό: την «αποκεφαλίζουν» με χειρουργική ακρίβεια, την σαβανώνουν, αφού προσεκτικά την καταμετρήσουν για τη μεταφορά της. Είναι μια ζωντανή-νεκρή. Η ανάμνηση μιας γυναίκας ή μιας στιγμής της ιστορίας;
Οι εμπειρογνώμονες της αρχαιολογίαςΣκηνοθεσία: Pierre-Emmanuel Lyet, Γαλλία, 2015. Διάρκεια 20΄. Για μαθητές Ε΄ και Στ΄.
Σειρά κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους, που περιλαμβάνει:
- Η προϊστορία του Homo Sapiens: Πώς ζούσε ο Homo Sapiens; Ποιες είναι οι μεγάλες ανακατατάξει που άλλαξαν τον τρόπο ζωής του ανθρώπου; Ο άνθρωπος χρειάστηκε καιρό για να εξημερώσει το περιβάλλον του, να μάθει να κατασκευάζει εργαλεία, να καθυποτάξει τη φωτιά, να φτιάξει ένα καταφύγιο ή να κατασκευάσει ρούχα.
- Η Νεολιθική εποχή: Άλλοτε νομάδας και κυνηγός – καρποσυλλέκτης, ο άνθρωπος της νεολιθικής εποχής έγινε «σπιτόγατος» και γεωργός – κτηνοτρόφος. Κατασκεύασε χωριά και ασχολήθηκε με την καλλιέργεια της γης για να εξασφαλίσει την επιβίωση τη δική του και της οικογένειάς του.
- Οι Γαλάτες: Λόγω της τεχνογνωσία τους σχετικά με το σίδηρο, οι Γαλάτες ήταν εξαιρετικοί αγρότες, επινοητικοί τεχνίτες και δραστήριοι έμποροι.
- Η ρωμαϊκή Γαλατεία: Ο γαλλο-ρωμαϊκός πολιτισμός, όπως δείχνει το όνομά του, είναι η συνάντηση δύο κόσμων, η οποία θα γεννήσει έναν δυναμικό και εκλεπτυσμένο πολιτισμό.
- Ο πρώτος Μεσαίωνας: Κατά τη διάρκεια του πρώτου Μεσαίωνα, ο γερμανικός, ο ανατολικός, ο κέλτικός και ο ελληνορωμαϊκός πολιτισμός συγχωνεύονται σε μια θρησκεία. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον συγχώνευσης, ο χριστιανισμός προκαλεί αναδιάρθρωση του αστικού χώρου, παρότι η πλειοψηφία του πληθυσμού ζει στην ύπαιθρο.
Υποβρύχιο ΠερσέαςΣκηνοθεσία: Αντώνης Δελαπόρτας, Ελλάδα, 2015. Διάρκεια 17΄. Για μαθητές της Στ΄ τάξης.
Είναι η νύχτα της 6ης Δεκεμβρίου 1941, όταν ένα βρετανικό υποβρύχιο πλέει σιωπηλά ανοικτά της Κεφαλονιάς. Μια τρομακτική έκρηξη καταστρέφει το υποβρύχιο. Από τα 60 μέλη του πληρώματος θα σωθεί μόνο ένας… Ο Β΄ παγκόσμιος Πόλεμος μαίνεται. Μια απίστευτη μα πραγματική ιστορία. Η έρευνα διεξήχθη στο πλαίσιο του προγράμματος ETCP «Greece – Italy 2007-2013», από το Εργαστήριο Θαλάσσιας Γεωλογίας και Φυσικής Ωκεανογραφίας του Πανεπιστημίου Πατρών και την UFR-Team.
Είναι η νύχτα της 6ης Δεκεμβρίου 1941, όταν ένα βρετανικό υποβρύχιο πλέει σιωπηλά ανοικτά της Κεφαλονιάς. Μια τρομακτική έκρηξη καταστρέφει το υποβρύχιο. Από τα 60 μέλη του πληρώματος θα σωθεί μόνο ένας… Ο Β΄ παγκόσμιος Πόλεμος μαίνεται. Μια απίστευτη μα πραγματική ιστορία. Η έρευνα διεξήχθη στο πλαίσιο του προγράμματος ETCP «Greece – Italy 2007-2013», από το Εργαστήριο Θαλάσσιας Γεωλογίας και Φυσικής Ωκεανογραφίας του Πανεπιστημίου Πατρών και την UFR-Team.
Φωκίων Δημητριάδης: Το μεγάλο ευρυγώνιο μάτιΣκηνοθεσία: Μέμη Σπυράτου, Ελλάδα, 2016. Διάρκεια 9’ . Για μαθητές της Στ΄ τάξης.
Αφιέρωμα στον σκιτσογράφο και γελοιογράφο Φ. Δημητριάδη (Κωνσταντινούπολη 1894 – Αθήνα 1977) που εργάστηκε στις εφημερίδες «Ελεύθερο Βήμα» και «Αθηναϊκά Νέα». Η ταινία αναφέρεται στα 70 σκίτσα του την περίοδο της Κατοχής, διαφοροποιημένα τεχνικά και αισθητικά, τα οποία γίνονται ανεκτίμητα ιστορικά τεκμήρια, καθώς απορροφούν σαν στυπόχαρτο το μεγαλείο ηρωικών στιγμών στη γένεσή τους. Και καθώς τις αποδίδει, όχι απλώς ως σχέδια, αλλά σαν στιγμιαίες φωτογραφίες, γίνεται φωτογράφος ψυχών.
Αφιέρωμα στον σκιτσογράφο και γελοιογράφο Φ. Δημητριάδη (Κωνσταντινούπολη 1894 – Αθήνα 1977) που εργάστηκε στις εφημερίδες «Ελεύθερο Βήμα» και «Αθηναϊκά Νέα». Η ταινία αναφέρεται στα 70 σκίτσα του την περίοδο της Κατοχής, διαφοροποιημένα τεχνικά και αισθητικά, τα οποία γίνονται ανεκτίμητα ιστορικά τεκμήρια, καθώς απορροφούν σαν στυπόχαρτο το μεγαλείο ηρωικών στιγμών στη γένεσή τους. Και καθώς τις αποδίδει, όχι απλώς ως σχέδια, αλλά σαν στιγμιαίες φωτογραφίες, γίνεται φωτογράφος ψυχών.
Ακολουθούν αναλυτικές πληροφορίες για τις ταινίες
που θα προβάλονται στον 1ο όροφο της Βιβλιοθήκης
που θα προβάλονται στον 1ο όροφο της Βιβλιοθήκης
Εξερευνώντας το παρελθόν: Τήνος, το νησί των θεών
Σκηνοθεσία: Dominique Adt, Γαλλία, 2014. Διάρκεια 26΄.
Σκηνοθεσία: Dominique Adt, Γαλλία, 2014. Διάρκεια 26΄.
Στο κυκλαδίτικο νησί της Τήνου πραγματοποιείται κάθε χρόνο στις 15 Αυγούστου το σημαντικότερο προσκύνημα στην Ελλάδα. Ο εορτασμός της Κοίμησης της Θεοτόκου προσελκύει χιλιάδες πιστούς. Οι εορταστικές εκδηλώσεις που συνοδεύουν την έξοδο της θαυματουργής εικόνας της Παναγίας αναμειγνύουν εδώ τόσο το θρησκευτικό, όσο και το πατριωτικό αίσθημα: ολόκληρο το ελληνικό έθνος συμμετέχει σε αυτή τη γιορτή, καθιστώντας την Τήνο, έναν ιερό τόπο της Ελλάδας.
Οι τελετές συνδέονται με το προσκύνημα και φαίνεται να έχουν τις ρίζεις τους σε αρχαίες ελληνορωμαϊκές τελετουργίες. Ο αρχαιολόγος Ευθύμης Λαζόγκας συνεργάζεται με τον Philippe Charlier για να αποκωδικοποιήσουν αυτήν την πολύ ιδιαίτερη θρησκευτική εορτή και τα τελετουργικά της.
Εξερευνώντας το παρελθόν: Πομπηία, νερό και φωτιά
Σκηνοθεσία: Dominique Adt, Γαλλία, 2013. Διάρκεια 26΄.
Σκηνοθεσία: Dominique Adt, Γαλλία, 2013. Διάρκεια 26΄.
Πομπηία. Ένας από τους μεγαλύτερους αρχαιολογικούς χώρους του κόσμου που απασχολεί ακόμα και σήμερα τους ερευνητές. Ο Philippe Charlier συνεργάζεται μαζί τους και ερευνά τη φυσική κατάσταση των κατοίκων της Πομπηίας και της Ηράκλειας προτού καταστραφούν από την έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ.
Επανεξετάζουν τις συνθήκες της καταστροφής ανεβαίνοντας στις πλαγιές του Βεζούβιου και ξανακάνουν τη διαδρομή του Πλίνιου του Πρεσβύτερου στον κόλπο της Νάπολης.